@ har2009 and copyright

14 August 2009, by: Klaas Joosten

Hi,

Op har2009 is het relaxed we hebben een heerlijke snelle uplink van meer dan 10 Gbit/s.
Het downloaden van data gaat super snel en natuurlijk is alle data legaal. Natuurlijk heb ik geen disk bij mij om het een en ander op te zetten.

We hebben een mooie discussie gevolgd over wat er moet gebeuren met copyright.
Het is jammer dat onze vrienden van mininova.org er niet bij waren.
We hebben nog geprobeerd ze in het pannel te krijgen maar dan was het te veel “wij” tegen Brein.
Jammer genoeg is de vraag niet gesteld over wat een copyright dan zou moeten kosten en hoe dat bepaald wordt.
Verder was het super leuk om weer een keer een interessante discussie te horen die nog redelijk geleidt werd.

Het interessante is dat affiliate marketing eigenlijk een beetje een oplossing geeft voor het copyright probleem. Je ziet dat er duidelijk vraag en aanbod is van dingen. Downloads van films worden misschien niet helemaal gratis maar er komt waarschijnlijk een beter prijs die er gevraagd kan worden. Sommige films zullen misschien veel meer betaald worden door merchandising i.p.v. prijs van ticket om er naar te kijken. Net als bij muziek moet je weer terug naar het model dat muzikanten betaald worden voor het optreden en niet voor de platen die ze vermarkten. Hoe dit met films zal woorden is waarschijnlijk dat je ze dan kan zien via imdb voor 1 euro per stuk i.p.v. 10 misschien afhankelijk van de kwaliteit die je wilt zien. Punt is alleen dat omdat je veel groter public bereikt je toch omzet of kleine winst kunt halen.

Men dacht dat Dell door direct aan de klant te gaan leveren alle PC fabrikanten zou verslaan maar ook zij gebruiken affiliate marketing en ook daar is er dus weer een middelman. Er is dus altijd een tussen party nodig die de juiste informatie voor je als klant (uit) zoekt. Hier wil je graag voor betalen. Vraag is natuurlijk of jij dat direct betaald of indirect via advertentie of producten die je via die site indirect koopt.

Een goed voorbeeld is wat ik zie dat er gebeurd met de kranten. Kranten klagen over hun inkomsten model maar doen allerlei andere dingen dan de juiste informatie uitzoeken. Dit heb ik vooral gemerkt op het gebied van global warming maar hier zal ik verder niet op in gaan.
Ik merk dat ze heel veel diverse dingen doen behalve goede nieuws leveren en filteren. Ik verwacht van een krant dat ze voor mij een goede selectie van nieuws leveren en daar wil ik graag wel wat voor betalen maar wat ze niet moeten doen dingen leveren die niet over nieuws gaan zoals “kook” recepten. De kranten zijn steeds minder bezig met goede nieuws filtering en steeds meer met andere dingen. Ze moeten weer terug naar hun basis als ze dat goed blijven doen zullen ze ook weer lezers krijgen. Goede informatie word overal geschreven maar selectie er van is just wel geld waard. Als je dan toch op advertenties komt is ook daar weer waarde voor te vinden. Als er ook nog advertenties geselecteerd worden die bij dat type gebruikers past zal die er ook geen probleem mee hebben. Kranten hebben het over hun inkomsten model, maar kijk eens hoeveel kosten er zijn bespaard in vooral hun vlak. Alle technische vernieuwingen hebben er voor gezorgt dat ze veel effectiever en veel makkelijker aan niews kunnen komen. Punt is ze moeten de juiste nieuws uitzoeken.

We krijgen nu een praatje over smurfen tellen. Dus dit moet wel leuk zijn.

Tot zover har2009.

Klaas Joosten

Type your comment below:

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

css.php best counter